Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

Verktyg

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Bristen på laddstationer bromsar elbilen i Sverige

Bristen på laddstationer bromsar elbilen i Sverige

Norge bygger hundratals snabbladdare för att elbilsförare ska slippa oron för att bli stående med tomt batteri. Estland likaså. I Sverige finns endast 32 platser med snabbladdare. 85 kommentarer

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

Hur lång tid tar det att köra elbil mellan landets två största städer? Är det ens möjligt? Ny Teknik testar. 16 kommentarer

Här slår Tesla rekord

Tesla S är mest sålda bil i Norge under första kvartalet. 165 kommentarer

Ny lag mot plastpåsar

Den frikostiga användningen av plastpåsar ska minska i Europa. 80 procent ska ha försvunnit om fem år. 29 kommentarer

TEKNIKSVEPET

Ny måne hittad runt Saturnus

München pekas ut som Europas it-nav och rymdfarkosten Cassini kan ha hittat en ny måne. Här är några av de senaste tekniknyheterna.

Bomba i google

Här letar miniubåten efter försvunna MH370

Miniubåten Bluefin 21 bygger upp en 3d-karta av havsbottnen med hjälp av reflekterade ljudpulser.

Därför gav Thyssen 
Krupp upp Kockums

Därför gav Thyssen Krupp upp Kockums

Därför gav Thyssen 
Krupp upp Kockums

ANALYS. Gång på gång blev Saabs delegation avspisad när man uppvaktade tyskarna. Sen hände något. 32 kommentarer

Saab köper Kockums

Icke bindande avsiktsförklaring undertecknad. 35

Motorer hämtade på Kockums

Topphemlig försvarsutrustning togs av FMV. 69

Skjuter fortkörare med ljudkanon

Ett ljudligt skott ska få fortkörare vid vägarbeten i Missouri att sänka farten. 4 kommentarer

Annons
Orolig anställd.

Kan chefen säga upp halva min anställning?

Experten på arbetsrätt svarar orolig anställd.

DEBATT
”Förnybart gör Europa oberoende av rysk gas”

”Förnybart gör Europa oberoende av rysk gas”

DEBATT. Krisen i Ukraina blottar EUs ohållbara beroende av rysk energi. Men med 100 % förnybar energi kan vi få ett oberoende energisystem och samtidigt öppna för export av smart teknik, skriver miljöpartisterna Isabella Lövin och Peter Eriksson. 58 kommentarer

Ukraina köper tysk gas

Tyskland börjar leverera. 46

Ukraina slutar köpa rysk gas

Priset höjdes med 80 procent. 20

Vinnova ska ansvara för företagsinkubation

Beslutet fattades av regeringen på onsdagen. 1 kommentar

Skadestånd för kärnkraftsstopp i sikte

Tyska energibolag har nu kommit ett steg närmare att få skadestånd för stängningen av kärnkraftverken 2011. 5 kommentarer

Bevisat: Tetrakvarkar finns

Bevisat: Tetrakvarkar finns

Deras existens har betraktats som hypotetiskt möjliga, men knappas troliga. 4 kommentarer

”Löfvén satsar på 
att lösa fel problem”

”Löfvén satsar på att lösa fel problem”

REPLIK. Statens riskkapital kan bara ge försumbara effekter på innovationskraften, enligt Christian Sandström på Ratio. 6 kommentarer

Knepen som gör elcykeln vädertålig
Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

UNDER SKALET Allt fler svenskar köper elcyklar för att klara pendlingen till jobbet utan att bli alltför svettiga. Ny Teknik bänder upp en för att kolla vad som finns under kåporna. 34 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it och telekom. Här hittar du hela digitala arkivet.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb187 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Under skalet: Elcykel

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se