Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

Verktyg

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Matte-krisen delar blocken

Matte-krisen delar blocken

Båda partiblocken är splittrade kring hur svenska elever ska hamna i topp i matematik i nästa Pisaundersökning. 2 kommentarer

”Skolan missar nya lärare med spetskompetens”

DEBATT Skolan missar att fånga in unika medarbetare, enligt Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort och Marcus Gustafsson. 2 kommentarer

Hur hittar appen låten?

Hur hittar appen låten?

TEKNIKFRÅGAN. Appen som identifierar låtar, förbryllar Ny Tekniks läsare. Vet du?

Ansöker om att bygga maglev

Ansöker om att bygga maglev

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai lämnade på tisdagen in en formell ansökan om att få bygga en 286 km lång magnettågbana. 4 kommentarer

Här är Volvos ödesbil

Här är Volvos ödesbil

BILDSPEL Volvo sätter sitt hopp till nya XC90. Kolla in bilen som har en tvåliters förbränningsmotor med bensin eller diesel och eldrift på bakaxeln. 12 kommentarer

En halv miljon för enklaste modellen

VD Håkan Samuelsson sätter stora förhoppningar till bilen. 36 kommentarer

Före och efter skogsbranden

Före och efter skogsbranden

Här är Lantmäteriets bilder före och efter den stora skogsbranden som drabbade Västmanland under sommaren.

Förslag: Expertgrupp 
mot byggskador

Förslag: Expertgrupp mot byggskador

Men skador till följd av översvämningar ska inte ingå i uppdraget, enligt förslaget.

Annons
Lågprismobil för 33 dollar

Lågprismobil för 33 dollar

TEKNIKSVEPET. Här ett urval av tekniknyheter från det senaste dygnet.

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Allt fler får allergiska besvär av vattenbaserad målarfärg. Nu ska forskare från fem länder granska varför.

Bromsoket framåt eller bakåt?

Bromsoket framåt eller bakåt?

TEKNIKFRÅGAN. Placeringen av bromsoket i bilar väcker frågor hos Ny Tekniks läsare. Vet du svaret? 21 kommentarer

Ubåt med överljudsfart

Ubåt med överljudsfart

Kina utvecklar en ubåt som i teorin kan nå USA på 100 minuter. 36 kommentarer

Experten: Nokia gör 
snart mobiler igen

Experten: Nokia gör snart mobiler igen

”Nya Nokia” kommer snart tillverka mobila konsumentprylar igen. Det är mobilexperten Bengt Nordström helt övertygad om. 2 kommentarer

Sverige nära avtal om framtida Natostöd

Sverige kan komma att stå värd för militära insatser från Natoländer på svensk mark. 10 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Asbest ofarligt som nano

Asbest är skadligt i mikroskala, men ofarligt som nano. Det konstaterar Roland Grafström, professor i miljömedicin vid Karolinska institutet. 10 kommentarer

Nu gror det utanpå ISS

Nu gror det utanpå ISS

Ny upptäckt: Det växer mikroorganismer på utsidan av rymdstationen ISS. 37 kommentarer

QUIZ. Samarbete i rymden

Vad kan du om den internationella rymdfärjan ISS? Till quizet

Se ryska ”helvetesmaskinen”

Se ryska ”helvetesmaskinen”

En elgenerator från sovjettiden ger 150 meter långa blixtar. 14 kommentarer

Swetox-chefen: En ball miljö

Swetox-chefen: En ball miljö

Nytt forskningscentrum har bildats i Astra Zenecas gamla laboratorium. För chefen Åke Bergman är det en dröm som blir sann. 5 kommentarer

DEBATT
Redan 2002 startade kocken Jamie Oliver sin restaurang Jamie Oliver's Fifteen och anställde 15 arbetslösa ungdomar. Sedan dess har flera tagit efter, både restaturanger och tv-bolag med olika programkoncept.

”Gör som tv-kockarna – ta in de arbetslösa”

DEBATT. Vi ingenjörer borde gå i bräschen för att skapa ett samhälle där avståndet mellan dem som jobbar och dem som drömmer om att få jobba minskar, skriver Thomas Strange. 14 kommentarer

Låt de som väljer att göra fel betala till dem som gör rätt vad gäller miljöbilar, anser Joachim Skoogberg och Olle Johansson, Power Circle.

Ramaskri mot skatteförslaget

Regeringens förslag om höjd energiskatt på biodiesel har lett till starka protester hos producenter och konsumenter. Även Energimyndigheten är kritisk. 18 kommentarer

Alliansen lovar mer miljöbilspengar

Regeringspartierna utlovar ett system som kombinerar piska och morötter för bilköpare. 16 kommentarer

Bomba i google

Ubåt med överljudsfart

Kina utvecklar en ubåt som i teorin kan nå USA på 100 minuter.

Volvo på rull när tysk lyx backar

De tyska lyxmärkena Audi, BMW och Mercedes är inte spännande längre, enligt en krönika i Automotive News. Volvo nämns bland utmanarna. 9 kommentarer

Lös bakteriegåtan 
– få 116 miljoner

Lös bakteriegåtan – få 116 miljoner

Uppgift: utveckla ett tillförlitligt, snabbt och lättanvänt test för bakterieinfektioner. Belöning: 116 miljoner kronor. 7 kommentarer

Billig vätgas med ny katalysator

Ett billigt sätt att framställa vätgas ur vatten har utvecklats av forskare vid Stanford University. Som drivkälla används ett vanligt AAA-batteri. 30 kommentarer

Får kota från 3d-skrivare

Får kota från 3d-skrivare

En 3d-printad kota har för första gången opererats in i en människa. Den världsunika operationen utfördes i Kina.

Första Galileosatelliterna i fel bana

De två första satelliterna i det europeiska navigationssystemet Galileo sköts upp i helgen, men hamnade i fel omloppsbana. 11 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Citatet

Citatet

Saxat från teknikvärlden. 1

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it och telekom. Här hittar du hela digitala arkivet.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb153 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Sätt motor på skorna

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se