Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Tipsa en vän om en artikel

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Den klassiska svävarmodellen SR.N4 fotograferad 1973.

60 år av svävande historia

TEKNIKHISTORIA. Svävarna har spelat en viktig roll under historien och används än i dag. Det här är berättelsen om hur. 12 kommentarer

Ericsson-logga och bild på Hans Vestberg

Ericssonchefen: Vi ska bli etta på 5g

Ericssonchefen drog massor av tungviktare till sitt frukostseminarium på IVA. Själv tycker han den typen av framträdande är en mardröm. 9 kommentarer

Ericsson öppnar inkubator i Silicon Valley

Inkubatorn Ericsson Garage i Kista får uppföljare i Silicon Valley. 1 kommentar

Kök med spis och köksfläkt

Varför skippa köksfläkt?

TEKNIKFRÅGAN. Vad är fördelen med att låta stekoset gå ut i ventilationstrummorna mot att filtrera närmast spisen? 38 kommentarer

Peder Fjällström och skrämdump från Slack

Veckohandlar med kontorets chattapp

Med Slack som familjechatt håller Peder Fjällström koll både på barnen och på veckohandlingen. Nästa mål är att få programmet att fungera också som automatisk läxhjälp. 7 kommentarer

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

Första väteplasmat från fusionsreaktorn Wendelstein 7-X

För första gången förvandlades vätgas till extremt het väteplasma i fusionsreaktorn Wendelstein 7-X i Greifswald. 60 kommentarer

Så fuskade "motorcyklisten"

Elmotorn på 200 W är så designad att den kan byggas in i ramen under sadeln.

Hur är det möjligt att dölja en motor med batteri i en tävlingscykel?

Annons
Foto av Pluto med karta över området där kullarna befinner sig.

Plutos flytande kullar får sin förklaring

TEKNIKSVEPET. Rymden, ett återuppväckt skepp och Visas nya planer.

Grafik ögver spionprogram. Av: Jonas Askergren

Spionprogram kan tillåtas för att stoppa terrordåd

Efter terrordåden i Paris vill regeringen ge Säpo och polisen rätt att använda ”hemlig dataavläsning”. 102 kommentarer

Tyst om trojaner i Danmark – efter 14 års användning

I 14 år har dansk polis använt trojaner för att kartlägga brottsmisstänkta. Men lite är känt om hur metoden fungerar. 6 kommentarer

Beslut om effektskatten dröjer

Beslut om effektskatten dröjer

Vattenfalls krav på slopad effektskatt fick inte något gehör på Energikommissionens möte på torsdagen.-Vi ska först ta fram egna fakta, säger energiminister Ibrahim Baylan till Ny Teknik. 142 kommentarer

Ola Winqvist (till höger), överläkare och prisad innovatör, har utvecklat en ny teknik för att rena blodet från den typ av vita blodkroppar som driver på inflammationer i kroppen. I förgrunden Christian Lundgren.

Cellfälla nytt vapen mot autoimmuna sjukdomar

Den nya svenska metoden att behandla autoimmuna sjukdomar kan komma ut på klinikerna nästa år. 16 kommentarer

Följ GET blog här

Även få människor kan göra stor skillnad

#GETblog Alice Marshall om första steget för att lyckas göra teknikbranschen jämställd. Läs senaste inlägget i Googles blogg

Exempel på id-kort

Stopp för fejkad adressändring

Skatteverket kommer att göra systemet för adressändring säkrare. Syftet är att hindra identitetskapning. 36 kommentarer

DEBATT
Glöm att tåget kan ersätta flyget. Det är biljettpriset som avgör hur vi reser, skriver debattören.

”Svårt begripa fixeringen vid flyg”

REPLIK. Håll ner farten, rusta upp och behåll hyfsad trafik på stambanorna. Och glöm att tåget kan ersätta flyget. 144 kommentarer

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Larm om vibrationer i Hallandsåstunneln

Trafikverket har sänkt hastigheten genom Hallandsåstunneln efter larm om vibrationer. 23 kommentarer

SJ 3000 enda tåget som skakar

Skakningar har rapporterats från tåg som kör genom nybyggda Hallandsåstunneln. De tåg som har drabbats av problemet är av samma typ. 11 kommentarer

Ericsson-logga

Ericsson lovar snabbare 4g-nät

Ska uppgradera dagens 4g-nät till 1 Gbit/s. 45 kommentarer

vindkraftverk som ingår i ett mikronät på ön Kodiak utanför Alaskas kust. Som energilager och för att stabilisera nätet används två svänghjul från ABB.

Billigare grön el sätter fart på mikronäten

Små lokala elnät är en växande trend runtom i världen. Tack vare billigare batterier och solceller kopplar fler bort sig från elnätet. 74 kommentarer

Svensk ö får nät för 200 personer

På Åstön utanför Timrå bygger energibolaget Eon ett mikronät för de 200 invånarna. Målet är att bli självförsörjande på förnybar energi. 13 kommentarer

Toyota skrotar ungdomsbilen

Toyota skrotar ungdomsbilen

Toyota lägger ner sitt bilmärke Scion som lanserades 2003 för att attrahera en yngre publik. Märket har sålt dåligt senaste åren. 5 kommentarer

Bakteriedödare tog platsen i Luleå
Bakteriedödare tog platsen i Luleå

Bakteriedödare tog platsen i Luleå

Biocool från Skellefteå säkrade sin plats på 33-listan på onsdagskvällen med sin metod som både renar vatten och ger diabetiker ett bättre liv. 5 kommentarer

Billig el från spillvärme segrade i Linköping

Med ett effektivt system för att göra el av spillvärme tog Againity en plats på 33-listan vid regionfinalen i Linköping på tisdagskvällen. 11 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Ny Tekniks krönikörer

Läs Ny Tekniks krönikörer

Läs vad Ada Fredelius, Fredrik Karlsson, Ulla Karlsson, Sverker Brundin och Helen Ahlbom skriver i sina krönikor. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb153 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Skärmen visar vägen framför lastbilen.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se