Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar. 2 kommentarer

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 36 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 57 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 2 kommentarer

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 23 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 25 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 8 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 35 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 56 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 48 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 14 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 64 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 34 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 151 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 7 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb158 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se