Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

Verktyg

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Tesla

Rådet till skrotarna: Rör inte elbilarna

Bilåtervinnarnas kunskaper om den nya tekniken brister. ”Man gör bara fel en gång när det handlar om starkström”, säger Michael Abraham på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund.

El-expert: Väldigt enkelt att lära ut om återvinning

Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP): Farhågorna är överdrivna.

Fem hus slukades av politikerns grop

Kinesisk ledamot i en lokal lagstiftande församling söks av polisen efter ett mindre lyckat byggprojekt.

Dreamliner kevlar

Så ska batterier bli brandsäkra

Forskare tror sig ha hittat lösningen på brand i litimjonbatterier. 7 kommentarer

Oljetanker

Hur startar motorn på en oljetanker?

TEKNIKFRÅGAN. Vilken startmotor har motorn på en oljetanker? Vet du? 65 kommentarer

Lightlab

Lightlab släcker lågenergilampa

Efter 18 år ger svenska Lightlab upp försöken att utveckla en miljövänlig lågenergilampa. 7 kommentarer

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

En direktör friades från misstanke om dataintrång på jobbet. Nu protesterar en överåklagare: Handlingen var kriminell. 19 kommentarer

Annons
”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

Se första filmade laserpulsen

För första gången ska den amerikanska marinens eldrivna kanon visas för allmänheten.

Superyachten Savannah, världens första som är utrustad med en hybridmotor.

Världens första superyacht med hybridmotor

I genomsnitt drar en superyacht över 490 liter bränsle per timme – när den går på tomgång. Nu har dock ett mer miljövänligt alternativ lanserats.

Tåg tågstopp

Nya knepet ska hindra tågstopp

Tre metoder testas för att motverka isbildning på kontaktledningar. 22 kommentarer

Autobahn provplats för förarlösa bilar

Tyskland planerar att låta förarlösa bilar få en teststräcka på motorvägen mellan Berlin och München.

Apple Iphone 6

Så får Apple oss att betala ännu mer för en Iphone

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 19 kommentarer

Facebook

Så mycket läcker Facebook till polis

Antalet konton som öppnas för svensk polis ökar dramatiskt. 11 kommentarer

Arlanda får Sveriges största vätgasmack

AGA Gas ska bygga Sveriges största vätgasmack för bränslecellsbilar på Arlanda. 22 kommentarer

Norra Djurgårdsstaden Staffan Lorentz

Stopplag ger problem för prestigeprojektet

En av förra bostadsministerns sista åtgärder var att införa en stopplag för skärpta lokala energikrav på byggnader. 2 kommentarer

Mehmet Kaplan tänker inte ändra stopplagen

Stopplagen drevs igenom av den förra regeringen och fick hård kritik. 2 kommentarer

Satsar på frivilligt hållbarhetsarbete

Satsar på frivilligt hållbarhetsarbete

Malmö stad var en av de kommuner som protesterade mest högljutt över stopplagen. 1 kommentar

Forskning och teknik 
när läget är spänt

Forskning och teknik när läget är spänt

LEDARE. Den tekniska utvecklingen viktigare än vad som tidigare uppmärksammats. 5 kommentarer

Batteri

175 år gammalt batteri funkar fortfarande

En ringklocka som plingat sedan 1840 drivs av ett batteri vars konstruktion fortfarande är okänd.

DEBATT
Per Kågeson

Varför göda solkraft med risk för obalans?

SLUTREPLIK. Det är Naturskyddsföreningens bok ”Solkraft” som startat debatten om Sveriges förutsättningar till solenergi. Per Kågeson tycker att vind och sol ska konkurrera på lika villkor. 16 kommentarer

Solen är nog kraftfull här

Solen är nog kraftfull här

REPLIK. Kågeson fastnar i ett kortsiktigt fokus på kostnadseffektivitet, svarar Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen. 91 kommentarer

Vindkraftverk kolbollar

Mindre förluster från vindkraft med kolbollar

Rent kol i isoleringsplasten runt högspänningskablar kan öka spänningen med så mycket som en fjärdedel. 27 kommentarer

Hörlurar sladd bil

Kravet: Förbjud lurar med sladd i bilarna

I Frankrike stiger dödsiffrorna i trafiken och nu vill myndigheterna förbjuda bilister att använda hörlurar när de pratar i mobiler. 12 kommentarer

Hans Vestberg

Stor omsättning på Ericsson

15 000 lämnade företaget förra året, och 19 000 nya anställdes. 12 kommentarer

USA:s första Bitcoinbörs har öppnat

USA:s första Bitcoinbörs öppnades på måndagen av företaget Coinbase. På gång är ytterligare en börs i regi av de amerikanska tvillingarna Winklevoss som stred med Mark Zuckerberg kring idén bakom Facebook. 7 kommentarer

Liten eldriven Panamera tar fight med Tesla

Liten eldriven Panamera tar fight med Tesla

Porsches motdrag till Tesla S har arbetsnamnet Pajun och kommer på marknaden senast 2019. 41 kommentarer

Okokt ägg

Nytt sätt att okoka ett ägg

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Sibiriens permafrost 
började värmas för 
7000 år sedan

Sibiriens permafrost började värmas för 7000 år sedan

Med en geokemisk metod har forskare kunnat visa att uppvärmningen av Sibiriens permafrost började för 7000 år sedan. 14 kommentarer

Fryser i Göteborg

Men varför fryser folk i Göteborg?

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare sticker ut hakan om den påstådda kylan i Göteborg. 31 kommentarer

SpaceX och Boeing ska flyga billigare än Soyuz

SpaceX och Boeing ska flyga billigare än Soyuz

SpaceX och Boeing planerar att 2017 kunna flyga amerikanska astronauter till rymdstationen ISS till lägre pris än ryska Soyuz. 1 kommentar

Väggelement

Nytt väggelement kan rädda miljonprogram

Ett fyra våningar högt väggelement med passivhusstandard har utvecklats vid ett renoveringsprojekt i Alingsås. 14 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra, visar mätning av fett.

Tio miljoner till mätning av fett

33-LISTAN. Linköpingsföretaget avslöjar minsta gnutta fett på kroppen. 4 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 18 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz
Annons
Annons

Senaste videoklippen

Första filmade laserpulsen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se