Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Tipsa en vän om en artikel

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan

Bilägare bryr sig inte om nya funktioner

Instrumentbräda med display

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte. 27 kommentarer

Materialet gör led-lampan billig som en glödlampa

Led-lampa

En ny materialblandning kapar priset på lysdioder. Det hävdar amerikanska forskare. 13 kommentarer

Ny metod återvinna permanentmagneter

Ny metod återvinna permanentmagneter

Permanentmagneter med sina värdefulla jordartsmetaller neodym och dysprosium kan med en ny metod återvinnas i ett fåtal steg när motorer eller generatorer tjänat ut. 4 kommentarer

BMW-anställda bär kolfibermaterial

På besök i BMW:s toppmoderna fabrik

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 26 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 2 kommentarer

Lyftkran i motljus

Branschen kritisk mot nya energikrav för hus

Många företag och organisationer är kritiska till Boverkets förslag på nya energikrav. De menar att verket har räknat på fel sätt. 5 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 34 kommentarer

Annons
Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

I morgon fredag 4 september är sista dagen att anmäla sig till vår tävling "Sveriges smartaste hem". Segraren får bland annat en presentcheck på 10 000 kronor.

Från vänster:
Jason Calacanis, Niklas Östeberg Delivery Hero, Kees Koolen EQT Ventures, Jo Bertram Uber och Peter Carlsson, Tesla.

"Uber tar 20 procent av sina förare"

- Uber tar 20 procent på varje körning, sa Jason Calacanis, på Sthlm Tech Week. Och Teslas Peter Carlsson sa att han tror dödsolyckorna minskar till en tiondel med självkörande bilar. 2 kommentarer

3d-glas

Genomskinligt glas ur 3d-skrivaren

Amerikanska forskare har utvecklat en 3d-skrivare för vanligt glass. Största utmaningen var att få den heta glasmassan att inte fastna i munstycket. 7 kommentarer

Sju gener är livets startknapp

Femcelligt mänskligt embryo

Nu finns svaret på i vilken ordningen generna slås på när ett människoliv skapas. Bakom genombrottet ligger forskare vid Karoliniska institutet. Sju nyfunna gener spelar en nyckelroll. 17 kommentarer

"Nätet har skapat en modern sexrevolution"

Tinder-appen demonstrerad

Tinder är för 2010-talet vad p-piller var för 1960-talets sexuella frigörelse. Det menar Sam Sundberg i sin krönika. 8 kommentarer

Utreder vad som är taxi

Porträtt av Amy Rader Olsson

KTH-forskaren Amy Rader Olsson ska leda regeringens taxi-utredning: - Är Uber Pop samåkning, när bolaget tar betalt?, undrar hon i en intervju med Ny Teknik. 5 kommentarer

Detalj ur Tesla-bil, logga

Tredje teslan här om två år (kanske)

TEKNIKSVEPET. Musk planerar en billigare Tesla, Marslandaren hittar märkliga saker och datorn kan måla som Picasso. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Tux, symbolen för Linux

Xiaomi satsar på Linux-dator

Kinesiska mobilsuccén Xiaomi planerar att börja sälja bärbara datorer med Linux. Taktiken är densamma som för mobilerna: hög prestanda men relativt lågt pris. 11 kommentarer

öga med kontaktlins framför

Magic Leaps patent: kontaktlins som lurar ögat

Vad jobbar hemlighetsfulla Magic Leap med? 97 nya patentansökningar skvallrar om en kontaktlins som visar virtuella föremål.

Det tidiga universums ljusstarkaste galax, CR7.

Utredare: Satsa på Kirunas rymdbas

Utveckla rymdbasen Esrange för att skicka upp små satelliter i omloppsbana i rymden. Det är ett av förslagen i nya rymdstrategin. 3 kommentarer

Ny metod bli av med gamla satelliter

Ny metod bli av med gamla satelliter

Satelliter som har slutat fungera utgör en risk så länge de är kvar i omloppsbana. Med en ny metod kan de elimineras på ett kontrollerat sätt. 3 kommentarer

Tekniken som drabbas när Ericsson drar ner

Detalj ur grafik om Ericssons neddragningar

Kartläggning: En tredjedel av de 1 100 som förlorat jobbet på Ericsson arbetade med produktutveckling. 18 kommentarer

Så slår Ericssons neddragningar

De olika kontoren drabbas olika hårt av vågen av uppsägningar. 4 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN
Bilist i snö rengör framrutan

Varför fryser bara vindrutan?

Fråga: Varför måste jag skrapa vindrutan men inte bilens sidorutor? Vi vänder oss till våra kunniga läsare för hjälp. Kan du svaret? 51 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb383 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se