Östling: Utsläppen borde kosta mer

Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut, skriver Leif Östling, Scania. Foto: Scanpix samt illustration Jonas Askergren

Tipsa en vän om en artikel

Östling: Utsläppen borde kosta mer

DEBATT. Sex miljoner tunga fordon i Europa rullar med gamla smutsiga motorer. Om kraven skärptes och de byttes ut skulle utsläppen av partiklar minska med 80 procent. Vi har tekniken men det borde kosta mer att smutsa ner”, tycker Leif Östling koncernchef Scania.

Annons
Östling: Utsläppen borde kosta mer

Klicka på grafiken för att se större version. Illustration Jonas Askergren.

”Ett av de 15 miljömål som riksdag och regering har ställt upp för Sverige är målet om ”frisk luft”.

Jag föreslår här ett antal åtgärder som kan bidra till att det målet nås snabbare. Genom att utforma skatter och avgifter på rätt sätt kan staten stimulera att gamla fordon med undermålig miljöprestanda ersätts i högre tempo. Det skulle ge en effektivare övergång till teknik som radikalt minskar utsläppen.

Regeringen konstaterar i miljömålspropositionen från förra året att målet om frisk luft är möjligt att nå men ytterligare åtgärder behövs. Utmaningarna ligger i förekomsten av exempelvis partiklar, marknära ozon och kväveoxider i luften vi andas. Medlemsstaterna i EU har gemensamt kommit överens om miniminivåer för den luftkvalitet som ska få förekomma inom unionen. Rapporter beskriver att vi idag inte alla gånger lever upp till denna lagstiftning om luftkvalitet.

Som exempel på möjliga åtgärder för att nå målet nämner regeringen tuffare upphandlingskrav för transporttjänster med tunga fordon och maskiner så att införandet av miljövänligare teknik stimuleras redan innan obligatoriska normer införs.

Det är bra. Men det går att stimulera fordonsägarna att förnya sina fordonsflottor också på andra sätt. Om nivån på utsläppen får påverka vad det kostar att köra de äldre fordonen uppmuntras också en övergång till modernare fordon.

Vi på Scania har nyligen presenterat fordon som lever upp till de stränga Euro 6-reglerna som blir obligatoriska för alla nya tunga fordon som säljs i EU från 2014.

Ännu når ungefär hälften av Europas flotta av tunga fordon inte upp till mer än Euro 2-reglerna. Det handlar om hela 6 miljoner fordon. Det innebär att det fortfarande finns betydande problem med utsläpp av partiklar i avgaserna.

Med Scanias Euro 6-motor är problemen med partiklar i avgaser i praktiken lösta. Om alla Europas lastbilar med Euro-2-motor och äldre byttes till modernaste teknik skulle partikelutsläppen från den halvan av lastbilsflottan reduceras med 80 procent i ett slag.

Så kraftigt reducerade partikelemissioner är en stor sak. Det gör att problemet med partikelutsläpp inte längre behöver stå i vägen för tillväxt. Vi vet att det finns en stark koppling mellan tillväxt och efterfrågan på transporter. Ett växande transportarbete är ett uttryck för att människor får det bättre ställt, att länder reser sig ur fattigdom och att utbytet människor emellan växer.

Vi är stolta över att vi är med och möter denna efterfrågan på transporter. Vi är stolta över att vi kan göra det med mycket, mycket låga utsläpp av partiklar framöver. Med rätt politiska åtgärder kan denna fantastiska tekniska utveckling göra att vi snabbt förbättrar luftmiljön.

Att vi kommit såhär långt med motorutvecklingen får dock inte göra att vi slår oss till ro. Nästa stora uppgift är att reducera koldioxidutsläppen. Vi arbetar med teknikutveckling inom kraftöverföring, hybridteknik, förnybara bränslen och däckutveckling som minskar rullfriktionen och förbättrad aerodynamik. Koldioxidutsläppen kan halveras per tonkilometer, alltså utsläppen förknippade med att transportera ett ton en kilometer, till år 2020. Det kräver samverkan av tillverkare, transportörer, förare, transportköpare och politiska beslutsfattare.

Med gemensamma tag kan miljömålen nås. Fordonstekniken som bidrar till att uppnå målet om frisk luft finns redan på plats. Nu är det upp till politiska beslutsfattare och fordonsköpare hur snabbt denna nya teknik ska tas i bruk och den gamla fasas ut.

Leif Östling
VD och koncernchef Scania

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

23 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
23
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Gitarrernas högljudda slagskepp

Gitarrernas högljudda slagskepp

TEKNIKHISTORIA. Historien börjar hos gitarrtillverkaren Martin under första världskriget. 3 kommentarer

Träningsarmbandet 
som du inte behöver

Träningsarmbandet som du inte behöver

Träningsklockor och armband är årets riktigt stora fluga. Ny Teknik har prövat ett av de mest uppmärksammade. 14 kommentarer

Esrange: Risk att
ryska rymdskeppet 
inte brinner upp

Esrange: Risk att ryska rymdskeppet inte brinner upp

Esrange står redo att hjälpa till med att hitta ryska fraktfarkosten Progress. ”Det finns en risk att allt inte hinner brinna upp.” 13 kommentarer

Då störtar ryska fraktrymdskeppet

Rymdflygstyrelsen i Ryssland räknar med att det okontrollerbara fraktrymdskeppet Progress snart kommer störta mot jorden. 4 kommentarer

Ryskt rymdskepp faller mot jorden

Markkontrollen tappade kontakten med farkosten. 22 kommentarer

Hyllade mobiljätten 
tappar stort i Kina

Hyllade mobiljätten tappar stort i Kina

Den kinesiska mobiltillverkaren har tappat stort mot Apple i Kina. 29 kommentarer

Googlechef går till Ericsson

Googlechef går till Ericsson

Sven Törnqvist ska marknadsföra Ericsson som ett coolt företag. Han gillar Volvo Trucks youtubeklipp med van Damme-splitten, som sågs av miljoner. -Det gav Volvo en coolare image, säger han. 5 kommentarer

Teslas hembatteri redan verklighet

Teslas hembatteri redan verklighet

Här lagrar redan drygt 15 000 hushåll sin solel i källaren. 112 kommentarer

Han lagrar sin solenergi i källaren

Han lagrar sin solenergi i källaren

Allt fler lagrar solenergin i batterier. Därmed ökar de sitt eloberoende, och kan också spara pengar. 176 kommentarer

Annons
Värmeljus

Stopp för värmeljus i återvinningen

Slänger du gamla värmeljuskoppar i metallbehållaren på återvinningsstationen? Då är det dags att lära om. 102 kommentarer

Vad gör du med värmeljusen i fortsättningen?

Se resultatet
  • Slänger dem i hushållssoporna 33%
  • Sorterar som metallförpackning som vanligt 59%
  • Åker med dem till återvinningscentralen 9%
Rösta
Moskito suger olja ur skeppsvrak

Moskito suger olja ur skeppsvrak

Med magneter kan verktyget Moskito fixeras på ett skeppsvrak, för att sedan borra ett hål och suga ut kvarbliven olja. 5 kommentarer

Ny godstågsboggie för högre fart

Ny godstågsboggie för högre fart

En ny boggie för snabba godståg och farter upp till 160 km/h premiärvisas på en transportmässa nästa vecka. 22 kommentarer

Räkna ut längden på snöret som är symmetriskt lindat fyra varv runt en 12 cm lång cylinder med omkretsen 4 cm.

Veckans gåta: Hur
långt är snöret?

Det här uppgiften passar svenskar.

SENASTE TEKNIKNYTT
Nasa

Nya flygplansvingen ändrar form i luften

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Diesel kritiska punkten 
för svensk hjälpinsats

Diesel kritiska punkten för svensk hjälpinsats

Hjälppersonalen i Nepal måste få tag på diesel till generatorerna. 15 kommentarer

Tio tekniker som 
gör dig till cyborg

Tio tekniker som gör dig till cyborg

Med teknikens hjälp kan människan övervinna sina fysiska svagheter. Ny Teknik reder ut framstegen i gränslandet mellan biologi och teknik. 3 kommentarer

Vi har testat Apple Watch

Vi har testat Apple Watch

Sverker Brundin

Ny Tekniks Sverker Brundin har fått tag i några av de få exemplar av Apple Watch som finns i Sverige och gjort ett första snabbtest. 10 kommentarer

CEVT

Här är Sveriges nya bilbyggare

I det tysta har företaget växt till en komplett biltillverkare med 1 122 anställda och konsulter i Göteborg. 31 kommentarer

Eddie Pröckl

Okänd svensk bilbyggare redan större än Saab

Det nya svenska bilföretaget har på mindre än två år fyllt luckan efter Saab Automobile i det svenska fordonsklustret. 3 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Sverige lockar med kompetens – trots allt

LEDARE. Ingenjörskompetens kan fortfarande ge Sverige en konkurrensfördel. 17 kommentarer

DEBATT
”Gå inte till jobbet 5 maj”

”Gå inte till jobbet 5 maj”

DEBATT. Trafiken är den största faktorn till klimatpåverkan och försämrar luftkvaliteten i många städer. Stanna hemma och jobba, skriver Fores, WWF, Microsoft och Makalösa Föräldrar. 35 kommentarer

Här kommer det giftigt 
brandskum ur kranen

Här kommer det giftigt brandskum ur kranen

Plötsligt strömmade det giftigt skum ur vattenkranen hemma hos Magnus Jonsson i Hudiksvall. 8 kommentarer

Rådet: Spola ut förorenade vattnet i ån

Rådet: Spola ut förorenade vattnet i ån

För att bli av med brandskummet har miljökontoret rekommenderat att spola ut vattnet i Delångersån. 2 kommentarer

Hundbajs på gatan spåras med DNA

Hundbajs på gatan spåras med DNA

Hundägare i stadsdelen Barking som lämnar kvar husdjurets avföring på gatan spåras upp med DNA-prov och bötfälls. 18 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb238 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Moskito oil removal

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se