"Det är dags att bygga ny kärnkraft"

DEBATT. Med fjärde generationens kärnkraft kan det utbrända kärnavfallet bli till nytt bränsle och räcka i tusentals år. Riklig tillgång till energi är lösningen på flera av de globala utmaningarna och Sverige har chans att åter ta den kärntekniska tätpositionen. Det är dags att bygga en ny blykyld forskningsreaktor, skriver Ane Håkansson, Janne Wallenius, Christian Ekberg och Mattias Klintenberg.

Annons
Bridreaktor

Bridreaktor. Grafik: Jonas Askergren

Kan vi hantera fjärde generationens kärnkraftsteknik?

Se resultatet
  • Helt klart 71%
  • Försöka duger 15%
  • Inte än 6%
  • Aldrig 8%
Rösta

Världen står inför ett svårt energiförsörjningsproblem: Hur ska det ökade energibehovet kunna tillgodoses, samtidigt som klimatmålen uppfylls? Av debatten får man ibland intrycket av att det ökade energibehovet är trivialt och att det endast bottnar i att människor vill ha fler apparater som gör livet mer bekvämt.

Det ökade energibehovet är naturligtvis inte trivialt, utan det handlar om att uppfylla grundläggande behov, som tillgång till dricksvatten och att skapa förutsättningar för utveckling och välstånd för en stor del av mänskligheten. Om 20 år beräknas hälften av världens befolkning lida brist på färskt vatten och det är ett scenario som, bortsett från den humanistiska sidan av saken, sannolikt kommer att skapa stora spänningar i världen.

I dag är läget sådant att nya tekniker måste utvecklas för att ersätta den fossilkraft vars andel, bara för världens elproduktion, är cirka 70 procent. Kärnkraften står för cirka 20 procent och internationellt pågår nu arbete att öka den andelen på bekostnad av fossilanvändningen.

Liksom det mesta vi människor företar oss har kärnkraften sina nackdelar. Å andra sidan har den odiskutabla fördelar och kan vi hitta nya tekniker som minskar olägenheterna och samtidigt stärker fördelarna är mycket vunnet. Generation IV konceptet, även kallad fjärde generationens kärnkraftteknik, kan vara ett sådant alexanderhugg.

Internationellt är generation IV hett och för svensk del forskas det inom ett nationellt program Genius, Generation IV i Universitetssverige. Genius är ett samarbete mellan Uppsala universitet, KTH och Chalmers, där arbetet fokuseras på de så kallade blykylda snabbreaktorerna med tillhörande bränsleåtervinning.

Vad kan man då åstadkomma med denna teknik? De naturliga resurserna kan utnyttjas 100 gånger bättre än med dagens teknik. Det betyder att uranet

i de i dag brytvärda tillgångarna räcker i tiotusentals år. Det genereras radikalt mindre mängd långlivat avfall. Dagens väldiga volymer av utarmat uran kan användas som bränsle, i?stället för som exempelvis barlast i segelbåtar. Det är lätt att visa att till exempel USAs hela elbehov skulle kunna tillgodoses

i cirka 1?000 år med enbart landets kärnkraftavfall.

Tekniken kan utföras som så kallade nukleära batterier, det vill säga anläggningar om några tiotals megawatt som kan placeras ut världen över för att exempelvis producera sötvatten ur havsvatten. Nukleära batterier skulle kunna vara autonoma och efter 20-25 år byts hela härdkassetten ut och ersätts med en ny.

En annan intressant applikation, när man har tillgång till stora mängder stadigvarande elenergi, är möjligheten att storskaligt tillverka petroleumprodukter av koldioxid. Därmed blir det som i?dag betraktas som den värsta miljöboven en resurs.

Sverige har varit i den kärntekniska tätpositionen och det finns skäl att återigen sätta svensk ingenjörskonst på världskartan.

Vi ser en mycket intressant möjlighet för Sverige att inom 10-15 år stå värd för en mindre anläggning för att demonstrera fjärde generationens kärnkraft som del av ett större europeiskt projekt. Vi inbjuder därför svensk industri, den politiska sfären, forskningsfinansiärer och allmänhet till en diskussion om fördelarna med ett sådant projekt för forskning, industri och framtida välfärd såväl i Sverige som globalt.Ane Håkansson professor, tillämpad kärnfysik, Uppsala universitet

Janne Wallenius professor, reaktorfysik, KTH

Christian Ekberg professor, kärnkemi/industriell materialåtervinning, Chalmers

Mattias Klintenberg docent, materialteori, Uppsala universitet

Av: Ny Teknik redaktion

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

144 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
144
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 3 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 57 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 3 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 29 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 45 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 149 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 41 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 5 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 36 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 15 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 44 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 23 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb191 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se